Jumaat, 13 Februari 2015

8 Tips Rawatan Sakit sendi dan Lutut -rawatan dirumah



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera….

Pernah tak anda mengalami sakit-sakit disendi-sendi seperti sakit lutut ketika naik tangga?

Mungkin ada yang pernah, dan mungkin tidak. Pengalaman saya, pernah berjumpa dengan seorang rakan yang umurnya baru mencecah awal 40an, tetapi mengalami keadaan seperti ini.
Sendi-sendi ditubuh kita berfungsi untuk melicinkan pergerakan diantara pertemuan dua tulang. Sendi-sendi berada di bahagian bahu, pergelangan tangan, punggung, lutut, buku lali jari kaki dan tangan.

Sakit sendi di bahagian lutut paling banyak saya dengari, malah kaum keluarga saya sendiri ada yang mengalaminya. Penyakit ini tidak mengira umur, boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Disini saya nak kongsikan beberapa sebab mengapa sesetengah kita ada mengalami masalah ini.



Kesakitan sendi berpunca dari lapisan kulit, otot, ligament, sendi atau pangkal saraf. Jadi bagaimana ianya boleh terjadi?



Anda mungkin..

§  Anda mungkin ada melakukan aktiviti yang berat seperti mengangkat berat. Sekiranya postur badan anda tidak betul sewaktu melakukan kerja-kerja mengangkat barang-barang yang berat atau pergerakan tidak betul mungkin menyebabkan terseliuh. Ligamen atau otot yang terkoyak juga boleh menyebabkan sakit sendi
§  Obesiti
§  Kecacatan anggota
§  Kecederaan disebabkan kemalanga atau bersukan.
§  Sakit sendi arthritis
§  Sakit dari pangkal saraf (seperti saraf yang terhimpit
§  Penyakit tulang
§  Ketumbuhan
§  Jangkitan kuman
§  Penyakit kronik
§  Kesan daripada penggunaan ubat-ubatan

Oleh itu, kenal pasti apa yang menyebabkan anda menghidapi sakit sendi ini. Sebenarnya penyakit ini, tidak wajar di pandang remeh kerana apabila ianya telah serius, ubat-ubatan yang biasa sudah tidak dapat membantu lagi. Malah, mungkin anda perlu menjalani pembedahan dan rawatan yang mungkin melibatkan kos yang mahal.


Rawatan Sakit Sendi – Tips rawatan sendiri di rumah


Untuk sakit-sakit sendi yang ringan, dapat diredakan dengan lagkah-langkah yang mudah seperti berikut:


  1. Rehatkan sendi dengan penggunaan pengampu (splint)
  2.   Masukkan ais dalam lipatan tuala kemudian balut pada sendi yang cedera sekurang-kurangnya 30minit unuk mengurangkan bengkak, kemerahan atau keradangan.
  3.   Selang selikan penggunaan pek sejuk dan panas dalam masa 3 hari  
    merehatkan sendi dengan penggunaan pengampu(splint).
    Kenakan ais yang dilipat dalam tuala pada sendi yang tercedera sekurang-kurangnya 30 minit untuk mengurangkan bengkak dan kemerahan atau keradangan.
  4.  Selangkan penggunaan pek sejuk dan panas selepas 3 hari.
  5.   Urut lembut dapat membantu peredaran darah
  6.   Makan ubat sakit sendi seperti paracetamol). (Tidak digalakkan, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu untuk sebarang penggunaan ubat-ubatan)
  7. Kurangkan berat badan.
  8. Guna kasut bertumit rendah


Awas!! Sekiranya sakit masih berterusan, ataupun anda mengalami keadaan seperti dibawah. Anda harus segera berjumpa doktor!

  • Anda mengalami sakit berlarutan walaupun telah merawatnya sendiri
  •  Sakit sendi anda bertambah teruk dan tidak lega dengan ubat paracetamol.
  • Anda patut berjumpa doktor jika sakit sendi disebabkan kecederaan
  • Anda tidak berupaya untuk berkerja
  • Sakit anda disertai dengan demam, muntah, sesak nafas, kebas dan lemah
  • Anda mengalami penurunan berat badan yang serius 
  •   Hilang keupayaan untuk mengawal buang air kecil atau besar
  • Sakit sendi anda bengkak dan merah
  • Anda penghidap HIV atau kanser

Rawatan sakit sendi dan pencegahan

Apabila anda mendapatkan rawatan di hospital, antara ubat sakit sendi yang akan diberikan oleh doktor anda adalah ponstan,voltaren atau naproxyen.

Doktor anda juga mungkin menasihatkan agar mengambil ubat Glucosamine dan chondroitin untuk nutrien sendi. Ubat-ubatan ini adalah ubatan yang terkawal kerana kosnya yang agak mahal.

Namun, realitinya ubat-ubatan ini hanya mampu mengurangkan kesakitan. Bagi Glucosamine dan chondroitin, adalah sudah terlambat untuk diambil sekiranya sakit anda telah pun serius. Jalan terakhirnya dengan pembedahan yang peratusannya belum tentu 100% positif.

Di jagasihat.com, saya mengesyorkan agar anda sayangi kesihatan anda dan keluarga dengan mencegah terlebih dahulu. Sekiranya anda rasakan kos-kos mencegah ini mahal, bayangkan kos yang perlu anda bayar setelah sakit anda bertambah kronik dan bila ianya tidak dapat diselamatkan lagi, wang ringgit tidak dapat menggantikan kesihatan masa lalu.

Bagi yang mengalami masalah sendi ini, saya mengesyorkan “Set Tulang dan Sendi” yang mana set ini sangat membantu. Penggunaannya pula 2-3 bulan mengikut kondisi dan penggunaan individu.
Terdapat 3 item dalam set ini.

Namun sekiranya anda merasakan perlu membuat budget, saya boleh memberikan konsultasi, dimana anda boleh mendapatkan salah satu daripada supplement ini yang dapat membantu. Ianya adalah Supplement, bukan ubat! Jadi ianya selamat dan tiada kesan sampingan negatif.

1. Ostematrix

Ianya adalah kalsium dalam bentuk tablet. Sesuai bagi yang sangat susah untuk minum susu. Membantu dalam pembentukan tulang dan gigi.






2. Advance Join Health Tablet (AJHT)

Menyokong kesihatan sendi secara berpanjangan. Membantu meningkatkan keselesaan sendi dan pergerakan.





3. Omega Guard

DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.





Cadangan mengelakkan sakit sendi:


  •  Postur badan- elakkan berdiri atau berjalan secara bongkok
  • Tidur di atas tilam yang keras
  • Elakkan mengangkat barang berat semasa sakit
  • Bersenam - senaman kerap akan memastikan otot dan sendi berfungsi dengan lancer
  •  Pengurangan berat badan boleh membantu (sms/ wassup : 019-411 0544 untuk pertanyaan set berat badan ideal dan selamat)
  •  Amalkan regangan dan rehat apabila memandu terlalu lama, berdiri atau duduk
    yang lama
  • Rehat yang mencukupi

 #Share jika anda rasa ianya bermanfaat.

Untuk sebarang tempahan / pertanyaan
SMS | Wassup : 019-411 0544 / 011-35297 419
email :greatteacherayuni@gmail.com
Penghantaran ke seluruh Malaysia..


Tiada ulasan: