Selasa, 12 Mei 2015

KESAN TEKANAN DARAH RENDAH / HB LOW KEPADA IBU DAN JANIN



Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Sejak dua menjak ni, saya bukak FB, ramai ibu-ibu mengandung yang bertanyakan tenang cara menaikkan HB. Sampai ada diantara mereka yang perlu dicucuk interferon (zat besi). Sekiranya anda mengambil injection ini, anda mungkin akan rasakan kesa-kesan sampingan seperti badan menjadi lemah, kaki kebas sebelah, sakit-sakit badan dan pinggang, dan injection iu juga menyakitkan. Lebih teruk lagi anda perlu mengambil injection ini selang sehari untuk melengkapkan dos yang disarankan.
 
Mengapa penting menentukan HB anda sentiasa dalam keadaan normal?

 

KEPENTINGAN HB KETIKA HAMIL

Usia kandungan 0-5 bulan

Pada masa ini janin sedang melalui proses organogenesis iaitu proses pembentukan organ-organ seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak dan lain-lain. Jika bacaan darah anda kurang daripada 11g, jantung mungkin tidak terbentuk sempurna. Jika keadaan ini berlaku, keguguran bayi mungkin berlaku. 

Dalam keadaan lain, sekiranya jantung mampu terbenuk, namun darah terlampau cair, risiko bayi lahir dengan keadaan cacat, kemungkinan juga bayi bersifat sempurna, ia akan menyebabkan proses pembentukan otak bayi lambat. Bermaksud disini, bayi yang lahir sempurna tetapi, bayi kurang pandai kerana masalah pembentukan yang tidak normal.

Usia kandungan 5 - 7 bulan

Pada masa ini pembentukan janin telah sempurna. Namun, akibat gejala darah rendah, jantung janin mungkin tidak dapat berdenyut dengan baik dan risiko kematian janin dalam kandungan mungkin berlaku.
 
Usia kandungan 7 - 9 bulan 
Jika HB terlalu cair atau kurang dari 9g pada waktu ini, jantung tidak kua, maka risiko kematian bayi didalam kandungan mungkin berlaku. Sekiranya janin mampu bertahan, ada kemungkinan janin dapat lahir dengan selamat, namun saiz bayi mungkin lebih kecil dari normal.



PUNCA HB ANDA RENDAH

Peningkatan dalam isipadu darah
Penurunan secara sederhana dalam kepekatan sel darah merah
Kurang zat besi dalam diet harian
Kehilangan darah akibat buasir

RISIKO KEPADA IBU

Ibu boleh / mudah pitam atau pengsan
Risiko mengalami keguguran
Risiko mengalami kegagalan jantung
Pendarahan yang banyak ketika bersalin
Risiko mengalami penyakit berjangkit

RISIKO KEPADA JANIN

Pertumbuhan janin terbantut / IUGR
Risiko kelahiran pra-matang / tidak cukup bulan
Berat bayi kurang dari 2.5kg
Risiko melahirkan anak lemas @ Asphyxia
Risiko kematian janin ketika kelahiran @ Stillbirth
Adakah cara terbaik untuk meningkatkan paras hemoglobin dalam darah? 

Di klinik, ibu-ibu mungkin disarankan memakan makanan yang boleh menambah darah seperti kerang, bayam, hati, dan juga memakan pelbagai makanan yang dapat melengkapkan nutrien dalam diet. Makanan yang dapat mencukupkan keperluan zat besi juga perlu diambil kira.

Doktor juga akan memberikan tablet untuk menaikkan bacaan darah. Dalam situasi berlainan, ada ibu yang disarankan dicucuk interferon seperti yang saya kongsikan diawal artikel tadi. Tetapi, ada ibu yang masih tidak dapat mengekalkan paras darah yang normal.

Ditambah lagi dengan penyakit-penyakit sampingan lain yang sememangnya sinonim dengan ibu mengandung seperti diabetes, darah inggi dan asma.

Namun, masih adakah cara yang lebih berkesan, tidak menyakitkan dan semulajadi? Jika ini yang anda cari, wajiblah menonton video ini. Lihat bagaimana puan ini mengalami HB yang terlalu rendah iaitu 8.7 semasa 6 minggu sebelum kelahiran! namun, dalam masa yang singkat berjaya menaikkan HB ke tahap yang normal 11 ++ sehingga bersalin.





Supplement  semulajadi #NO 1 Malaysia dan dunia ! SHAKLEE mampu membantu mengekalkan paras hemoglobin anda ke paras normal semula.

Bagaimana SHAKLEE boleh menbantu anda?




AWAS!! PASTIKAN ANDA TAHU PERBEZAAN VITAMIN SEMULAJADI DAN VITAMIN SINTETIK




VITAMIN SEMULAJADI


Vitamin semulajadi Dihasilkan dari bahan- bahan semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C semulajadi diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat-seratnya.
Vitamin semulajadi dihasilkan dari bahan-bahan makanan kita, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuhIa tidak mendatangkan kesan sampingan, dan memberi kesan yang lebih baik.
Vitamin semulajadi tentunya lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan-bahan semulajadi memerlukan kos bahan yang lebih tinggi.
Vitamin semulajadi mengambil intipati dari bahan semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dlam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.
Vitamin semulajadi tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan-bahan seperti yang dinyatakan di atas (bahan semulajadi).

VITAMIN SINTETIK

Vitamin sintetik dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri-ciri seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. Contohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul- molekul karbonhidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa-apa bahan bagi menghasilkan asid askorbik.
Vitamin sintetik walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin semulajadi, apa lagi dengan makanan asliIni kerana penghasilannya pun bukan dari sumber makanan. Jangan terkejut kalau saya katakan tar yang digunakan untuk menurap jalan raya adalah salah satu bahan untuk menghasilkan vitamin B complex pada vitamin sintetik.
Vitamin sintetik biasanya lebih murah dan adakalanya diberi percuma saja seperti vitamin hamil dari klinik kerajaan.
Vitamin sintetik, oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, makan kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena amik magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin-vitamin lain, yang memerlukankawanuntuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.
Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan-bahan yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya




Jadi disini kita dapat lihat betapa berbeza kedua-dua jenis vitamin ini. Tetapi bagaimana kita nak mengenalpasti vitamin yang ada dalam rumah kita jenis mana ? Mudah saja.


Tengok pada LABELNYA. Ia adalah: -


SEMULAJADI jika : Menyenaraikan sumber asli seperti seperti yis, ikan, sayur-sayuran dan sitrus.


SINTETIK jika : Mempunyai akhiran “-ide” atau “-ate”. Contohnya , Acetate and Palmitate. Ada juga permulaan “dl” seperti dl-alpha tocopherol

Jadi vitamin apa yang ibu-ibu sedang ambil sekarang ? 


Vitamin SHAKLEE adalah VITAMIN SEMULAJADI yang terbukti selamat dan mesra alam. Ia tidak mengandungi bahan kimia yang berbahaya malah telah melalui beratus kali ujian sebelum diluluskan. 


Selain contoh diatas, kita ambil lagi satu jenis vitamin untuk dibuat perbezaan.


Shaklee : Vita-lea Vs. Vitamin biasa: Obimin


Silica gel

1. Vita-lea Shakee tidak mengandungi silica gel. Tidak seperti Obimin. Vitamin Shaklee tidak memerlukan silica gel kerana ia adalah semulajadi dan sama sekali tidak memerlukan bahan lain untuk memelihara keasliannya.


Warna

2. Ujian lain, cuba genggam Vita-lea diluar pada suhu bilik beberapa jam, anda dapati keadaan tetap sama. Cuba pula uji Obimin, anda akan dapati warnanya akan mula “tanggal” setelah beberapa ketika dan meninggalkan kesan merah pada tapak tangan.



Ini sekaligus menunjukkan perbeza yang nyata antara yang asli dengan yang buatan. Yang asli tidak mengandungi pewarna dan pengawet tiruan tetapi yang sintetik akan ditambah bukan saja dengan pewarna, pengawet malah juga perasa tiruan !

Saranan saya, bertukarlah kepada sumber yang lebih asli. Pilihlah yang SEMULAJADI dan selamat. 



Baiklah.. sekian sudah perkongsian saya pada hari ini. Untuk tempahan bolehlah hubungi saya di nombor ini. Harapan saya agar perkongsian saya kali dapat memberikan manfaat kepada anda semua.

SHAKLEE DISTRIBUTOR / PENGEDAR RASMI SHAKLEE ANDA

Ayu
019-411 0544
sms|wassup|wechat



ANDA JUGA MUNGKIN MEMINATI ARTIKEL INI:
PANDUAN IBU MENGANDUNG

4 SEBAB MENGAPA NUTRISI PENTING SEMASA BERPANTANG
KESAN ESP KEPADA IBU MENGANDUNG
14 KESAN SAMPINGAN SET MENYUSU SHAKLEE

Tiada ulasan: