Jumaat, 21 Ogos 2015

PANDUAN MEMILIH VITAMIN C YANG SELAMAT SUPAYA TIADA KESAN SAMPINGAN


PANDUAN MEMILIH VITAMIN C YANG SELAMAT SUPAYA TIADA KESAN SAMPINGAN.
 

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Vitamin C ni merupakan supplement yang famous, paling ramai yang ambik vitamin, ambik vitamin C kerana vitamin ni banyak kelebihannya selain daripada menguatkan imunisasi badan, ia juga mencantikkan kulit serta menggalakkan pembentukan kolagen didalam tubuh kita. Tapi sayangnya vitamin C ni tubuh kita tak dapat nak hasilkan sendiri, oleh sebab itulah ramai yang mengambil inisiatif mengambil vitamin C dalam bentuk tablet, cecair, kapsul ataupun serbuk.

Tapi, sekiranya tanggapan anda semua vitamin C ni sama sahaja, yang berbeza adalah rupa dan dos 1000mg atau 500mg sahaja, anda SALAH! Anda perlu tahu, vitamin yang anda makan itu adalah vitamin C semulajadi, organic atau sintetik? Jangan pula anda sepatutnya mendapat kebaikan daripada vitamin yang diambil, tapi jangkamasa panjang kesan sampingan negatif pula yang anda dapat!

Saya umpamakan begini, Vitamin C semulajadi, umpama anda makan buah oren yang sebenar, Vitamin C organic pula perahan jus yang dicampur dengan penambahan gula dan perisa, manakala Vitamin C sintetik adalah umpama buah plastic tiruan! Pembuatannya di makmal dan dicampur sedikit khasiat vitamin C dan selebihnya adalah dicipta. Jadi manakah pilihan anda?

Jelaskan? Selain itu, perbezaan vitamin C ini juga adalah keupayaannya larut dan meresap dalam tubuh kita. 

TIPS MEMILIH VITAMIN C

#1 : PILIH VITAMIN C SEMULAJADI

Vitamin C terbaik adalah yang mengandungi C Complex yang lengkap dengan bioflavonoids, hesperidin dan rutin (garam sitrus). Bioflavanoids berperanan membantu penyerapan vitamin C. Tanpanya kita mungkin mendapat beberapa peratus sahaja kandungan yang mampu diserap oleh tubuh kita. Kebanyakan Vitamin C berdos 1000mg adalah vitamin sintetik.

#2 : PILIH VITAMIN C YANG BERSIFAT SUSTAIN REALEASE

Vitamin C ni sifatnya mudah sangat larut air. Tubuh kita akan banyak gunakan vitamin c jika kita stress, merokok dan bagi individu yang dah berusia. Vitamin C ni akan diserap pada waktu itu je.. dan badan kita takkan dapat menyimpan vitamin C. Sebab itu, penting memilih vitamin c yang mempunyai teknologi “sustain realease”.

Maksud “sustain realease” ni, proses dimana vitamin c tu dilepaskan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan diantara 3-6 jam. Ia dilepaskan secara perlahan-lahan didalam aliran darah mengikut masa yang tertentu.

Jika tanpa teknologi sustain realease, vitamin c akan diserap mengikut kemampuan tubuh pada masa itu. Selebihnya akan dikeluarkan melalui urin. Bazir kan?  

#3 : HALAL DAN LULUS KKM

Sangat, sangat dan sangat PENTING!!! Terlampau banyak lambakan dan jenis vitamin C di pasaran. Sebagai pengguna, haruslah bijak membezakan dan memilih vitamin yang diluluskan KKM. Pastikan di botol tertera label hologram no kelulusan KKM ye. Bagi pengguna Islam, wajib mencari yang halal dan selamat.

 

Apa kata mereka tentang VITAMIN C SHAKLEE??

Secara jujurnya, saya adalah pengguna tegar pengguna Vitamin C shaklee. Ianya semulajadi dan selamat selain JIMAT kerana satu botol tahan 6 bulan (ha..kau.. setahun pakai dua botol aje.. jimat mak..) Sebenarnya saya ni menghidap resdung. Nak kata kronik, ada masa2nya lah.. saya ambik Vitamin C ni sekali dengan set resdung Shaklee. Alhamdulillah memang terasa perbezaan. Sebelum ni saya consume vitamin c tanpa teknologi “sustain realease”. Bila dah ambil yang Shaklee punya ni, memang ada kelainan. Demam, batuk, selsema, jarang nak dapat sekarang. Husband saya, hari tu terasa2 nak demam, kepala dah mula berat, biasanya dah ambil Panadol dah. Kali ni saya paksa dia telan sebiji Vitamin C Shaklee. Alhamdulillah, tak jadi demam.. hehe.. semua dengan Izin Allah…

Itu kata saya ye.. jom tengok ape kata puan-puan dan cik-cik ni pulak..
 

 

Baik, banyak lagi sebenarnya.. tak tertepek kat blog ni.. hehe.. cukup sampai sini.. semoga memberi manfaat.. boleh share kalau sudi.. boleh komen2 kalau sudi … dan boleh wassup saya jika berhajat Vitamin C… TQVM.. sudi singgah-singgah disini.. oh ye.. jika nak info yang lebih lengkap tentang kepentingan vitamin C sila klik disini.. >> VITAMIN C<<

Ayu

019-4110544

(sms | wassup)
 
=================================================================================
ARTIKEL YANG MUNGKIN ANDA MINATI
KESAN TEKANAN DARAH RENDAH KEPADA IBU HAMIL
KESAN TEKANAN DARAH
RENDAH KEPADA
 IBU HAMIL
BAHAYA KLORIN DAN
PENCEMARAN AIR
10 CARA BAKAR KALORI TANPA
SENAMAN


 

 

 

 
Catat Ulasan