Khamis, 6 Ogos 2015

3 RAMUAN UBAT BATUK PALING BERKESAN


 
 
 
 Assalamualaikum dan selamat petang semua..
Sekarang ni musim demam, batuk dan selsema.. al maklum le bulan raya kan.. hehe.. saya pun sama. yang syoknya berjangkit dari baby.. bukan baby yang berjangkit dari saya. Nak kata baby makan lemang... tak mungkin, baru 10bulan.. mungkin tak tahan perubahan cuaca agaknya.. kat kampung siang panas,, malam punyalah sejuk.. kita yang dewasa ni pun tak boleh tahan.. apalagi sikecik tu ye.
 
 
Anyway... nak kongsi ramuan untuk yang batuk. Saya buat ramuan ni, memang dalam 2 hari je dah ok batuk tu. kahak semua keluar dengan cepat, so proses penyembuhan tu pun cepatlah. Tapi, mungkin bergantung atas system antibody individu juga ye. Macam saya, lepas ambil ramuan ni, batuk jadi lebih kerap dan kuat, kemudian muntah. Bila dah muntah tu, legalah.. batuk sikit-sikit je..
Dah tak rasa gatal-gatal sangat kat tekat.. Esoknya semakin pulih dan beransur baik..
 
Ok, ramuannya senang sangat!!
 
1. Sepotong lemon
2. Sesudu the madu asli
3. Air suam secawan
4. Vitamin C Shaklee
 
Cara-cara..
 
Mix madu, Air suam dan perahan lemon, kacau sebati dan minum suam-suam. Buatlah 2@3 kali sehari...
 
Vitamin C tu ambil sebiji pagi dan sebiji malam.
 
Lemon untuk mengurangkan gejala kegatalan di kerongkong, madu memang penawar segala penyakit kan.. jadi mix dua ni untuk penawar. So, kenapa kena ambil vitamin C? Untuk menguatkan system imunisasi tubuh kita. Jadi, bila batuk dah berkurangan dan sembuh.. tak lah dalam masa terdekat kena batuk lagi, demam dan sebagainya.. Jadi vit c ni boleh digunakan sebagai pencegahan la..
 
Kalau saya, memang vitamin C ni sentiasa ada dirumah dan saya amalkan sebiji sehari. Kesannya, kulit semakin licin dan cantik selain demam, batuk selsema tu pun payah la nak hinggap. Saya simpankan juga yang chewable untuk anak-anak saya. agak-agak dah nampak bunga-bunga nak demam, batuk bagai tu, terus saya bagi diorang makan.
 
Oh ye.. ramuan ni untuk 3 tahun keatas ye.. baby tak boleh consume madu tau.
 
So, kenapa vitamin C Shaklee? Vitamin C lain tak boleh ke? yang kat hospital tu berlambak boleh dapat.. nape nak spend duit untuk beli pulak kan.. ha.. jawapannya ada kat sini..
 
 
 
happy reading...             
 
 
Jika anda nak Vitamin C boleh hubungi saya di nombor ini...
 
SMS| WASSUP
Ayu
019-4110544
 
 
 

Artikel yang mungkin anda minati:

BAHAYA KLORIN DAN PENCEMARAN AIR

KESAN TEKANAN DARAH RENDAH KEPADA IBU HAMIL

PENJAGAAN KESIHATAN SEHINGGA KE PERINGKAT DNA

APA ITU DETOX DAN KEPENTINGANNYA KEPADA TUBUH

8 TANDA ANDA PENGHIDAP ARTRITIS / SENDI


Tiada ulasan: