Selasa, 24 Mac 2015

CARA PENGIRAAN KOLESTEROL


Assalamualaikum dan salam sejahtera..



Biasa kita dengar kolesterol ni, tapi sejauh mana pemahaman kita mengenai kolesterol?
Hari ni, saya kongsikan apa itu kolesterol dengan penerangan mudah.

Kolesterol ni sebenarnya penting untuk tubuh kita. Fungsinya untuk hormon2, pertumbuhan otak dan saraf, sebagai pembungkus jaringan saraf dan melapisi membrane sel serta membentuk vitamin D yang penting untuk penyerapan kalsium untuk kesihatan tulang.

Kolesterol mudah didapati melalui makanan seharian kita sehingga menyebabkan ada yang mengambil lebih dari kadar yang sepatutnya! Disinilah bermulanya masalah yang melibatkan kolesterol tinggi.

Jenis kolesterol yang paling famous dalam tubuh kita adalah HDL (kolesterol baik) dan LDL (kolesterol jahat).

Sekiranya paras LDL dalam tubuh kita tinggi, risiko untuk mendapat penyakit seperti sakit jantung, stroke, dan sebagainya. Ini kerana ia boleh menempek di dalam salur darah kita seterusnya membentuk plak yang boleh menyekat aliran darah.

Tugas LDL pula membawa LDL yang melekat di salur darah. Apa yang penting kita mesti kawal paras LDL dan HDL. HDL mesti tinggi, LDL mesti rendah.

Berikut antara masalah kesihatan yang boleh mengganggu kestabilan HDL dan LDL ni.

1.       Obesity
2.       Diabetis
3.       Sindrom metabolic
4.       Masalah hati
5.       Masalah buah pinggang
6.       Amalan pemakanan yang tidak seimbang
7.       Tidak bersenam

Jadi sekiranya anda termasuk dalam golongan diatas, cegah ianya sebelum terlambat sehingga menyebabkan pelbagai penyakit bersarang ditubuh anda!

Semua tahu ke cara nak kira kolestrol dalam sehari? Makanan yang kita makan tu, dalam sehari terhad tau pengambilan kolesterolnya..

Kolesterol terdapat di setiap sel dalam tubuh badan. Ia dihasilkan oleh hati dan daripada sumber makanan yang kia makan..

So, berapa banyakkah kuantiti kolesterol yang boleh diambil sehari?


Mengikut Persatuan Jantung Amerika, anda mestilah menghadkan puratapengambilan kolesterol kurang daripada 300mg sehari.Tetapi, jika anda telah didiagnos dengan penyakit jantung,ia perlu dikurangkan kepada 200mg sehari.

 Jadi anda perlulah tahu, berapa kalori dan jumlah kolestrol setiap makanan yang anda ambil. Anda boleh google makanan anda sebelum bercadang untuk makan yer.. :)




Macam mana nak buat pengiraannya? Boleh rujuk gambar dibawah..

 Cara Mencegah Kolesterol Jahat Berlebihan

Secara realitinya, memang sukar untuk menentukan dan mengawal pengambilan makanan. Tetapi mahu atau tidak, ianya perlu untuk kita menukar diet harian kepada makanan yang lebih sihat.

Salah satu cara untuk menghalang penyerapan kolesterol jahat kedalam arteri adalah dengan pengambilan fitosterol.

Fitosterol mampu mencegah kolesterol jahat daripada membentuk plak dalam salur darah. Lebih tinggi kandungan fitosterol dalam tubuh, lebih pantas paras kolesterol dapat diturunkan.

"Untuk tujuan ini, tubuh kita memerlukan 200 batang lobak, 70 Keping roti gamdum dan 425 biji tomato untuk memenuhi keperluan fitosferol dalam sehari."


Persoalannya disini, mampukah kita?



Oleh sebab itu, kita disarankan mengambil supplemen yang mampu membekalkan fisoterol supaya dapat bekersajama dengan kolesterol baik untuk mencegah kolesterol jahat.

PERBEZAAN PHYTOCOL ST SHAKLEE ADALAH..

  • Dirumus dengan tumbuh-tumbuhan, buah-buahan & bijirin semulajadi yang mengandungi fisoterol
  • Menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh.
  • Telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan kolesterol LDL.
  • Senarai kandungan fisoterol, mengikut yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH)
  • Halal. Tidak mengandungi sebarang PERASA, PEMANIS & BAHAN PENGAWET 



 Lihat video ini, bagaimana beliau menangani Hypertensi, Obesiti dan Paras Kolesterol Jahat yang tinggi



Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah from iReach HD on Vimeo.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Untuk tempahan dan pertanyaan, sila hubungi saya. Share jika anda rasa ianya bermanfaat untuk orang lain.

WASSUP \ SMS 
AYU : 019 - 411 0544
 



Anda juga mungkin meminati artikel ini:
10 CARA BAKAR KALORI TANPA SENAMAN
8 TANDA ANDA PENGHIDAP DIABETES

5 SEBAB BERAT ANDA TIDAK TURUN-TURUN


Catat Ulasan